Wijziging, annulering of vertraging

Actueel reisschema

Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij een wijziging/annulering aanbrengt in uw reisschema. De luchtvaartmaatschappij is hiertoe gerechtigd om dit op ieder moment te doen. Uit service oogpunt zullen wij deze wijzigingen zo spoedig mogelijk naar het door u opgegeven e-mail adres sturen dan wel u telefonisch hiervan op de hoogte stellen. Wanneer er zich een vertraging voordoet op de dag van vertrek dient u er rekening mee te houden dat vaak de  inchecktijd van de oorspronkelijk vlucht gehandhaafd blijft. U kunt te allen tijde kijken op de website van de desbetreffende luchthaven voor actuele vluchtinformatie. Vertragingen op de dag van vertrek worden meestal niet aan ons doorgegeven.

Annulering of grote vertraging

Bij annulering van vluchten op de dag van vertrek en in geval van instapweigering (bijvoorbeeld door overboeking) kunnen reizigers recht hebben op financiële compensatie en bijstand van de luchtvaartmaatschappij. Bij grote vertraging op de dag van vertrek hebben reizigers recht op bijstand en verzorging. De luchtvaartmaatschappij moet getroffen passagiers schriftelijk informeren over deze rechten, zoals vastgelegd in de EC Verordening 261/2004. Deze verordening beschermt de passagier in het geval van op de dag van reizen vertraagde vlucht, omgeboekte vlucht, geannuleerde vlucht of overboekte vlucht en bepaalt welke schadevergoeding gegeven moet worden. Neem voor compensatie of bijstand altijd eerst contact op met de luchtvaartmaatschappij. De EU verordening is van toepassing op vluchten binnen de Europese Unie, alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de Unie ongeacht het land van registratie van de vliegtuigmaatschappij en alle vluchten die aankomen in een EU land en die uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij.

U kunt uw klacht zelf indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor kunt u gebruik maken van de websites van  refunddesk.nl  en  euclaim.nl. Op refunddesk.nl kunt u direct online het officiële EU klachtenformulier invullen, uitprinten en opsturen. Indien u uw klacht indient via euclaim.nl , dienen zij vervolgens namens u een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij en zorgen ervoor dat, eventueel via een gerechtelijke procedure, de schadevergoeding aan u wordt uitbetaald. Houd uw ticket en/of reserveringsnummer van uw vertraagde vlucht bij de hand  en bewaar uw instapkaart en eventuele overige reisdocumentatie.

Community lijst

In overeenstemming met de Europese wetgeving dienen wij u op de hoogte te stellen van het bestaan van een ‘Community lijst’ die details bevat over luchtvaartmaatschappijen die momenteel niet mogen vliegen binnen/van en naar de Europese Unie.
De Community lijst kan worden geraadpleegd op https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_en. De Zuid-Afrika Specialist verkoopt geen tickets met maatschappijen die op deze lijst vermeld staan.

Kijkt u voor vertrek de laatste informatie na over bagage, extra bagage en overige algemene informatie op de site van de Luchtvaartmaatschappij. Deze voorwaarden wijzigen regelmatig en kunnen van belang zijn voor uw reis.