Algemene reisinformatie

Namen

Houdt uw paspoort bij de hand bij het boeken van vluchten, het is zeer belangrijk dat de naam op uw ticket exact gelijk is aan de naam op uw paspoort.
Voor het reserveren van vluchten dient u uw eerste volledige voornaam en uw volledige achternaam te vermelden:

Voorbeelden correct invullen passagiersnamen:
Jacobus J. Jansen wordt Jacobus Jansen

Indien u getrouwd bent en in het bezit van een Nederlands paspoort:
Petronella Pietersen ev (echtgenote van) Jansen wordt Petronella Pietersen (meisjesnaam)
Cornelia Schoonebeek wv (weduwe van) Meenk wordt Cornelia Schoonebeek (meisjesnaam)
Jacob van Es ev (echtgenoot van) Doorn wordt Jacob van Es (geboortenaam)

Gebruik bij het maken van een boeking nooit uw roepnaam! Is uw roepnaam Jos maar staat in uw paspoort Jacob, dan vult u Jacob in als voornaam.
De huidige beveiligingseisen bepalen dat dit moet en het is dus essentieel dat u dit controleert tijdens het maken van de boeking. Wijziging van de naam na boeking kan hoge kosten met zich meebrengen en het kan zelfs noodzakelijk zijn de boeking te annuleren en opnieuw te boeken.

Houdt u er rekening mee dat u voor het maken van een vluchtreservering 18 jaar of ouder moet zijn. Over het algemeen is het niet toegestaan dat personen onder de 16 jaar alleen mogen reizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie.

E-tickets

U ontvangt uw e-ticket per e-mail. Een e-ticket is de elektronische versie van het ouderwetse papieren ticket.

Inchecken

Om in te checken op de luchthaven en uw instapkaart te ontvangen hoeft u zich slechts te legitimeren bij de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij of – indien aanwezig – bij de selfservice check-in van de betrokken maatschappij. Er wordt dan automatisch een instapkaart geprint. U moet zich legitimeren met uw paspoort. De luchtvaartmaatschappij kan vragen om uw reserveringsbevestiging. Neemt u deze dus voor de zekerheid mee.

Online inchecken kunt u in de meeste gevallen op de website van de maatschappij zelf, onder vermelding van het reserveringsnummer van de desbetreffende maatschappij, dat u kunt vinden in uw e-ticket bevestiging. Over het algemeen kunt u vanaf  24 uur voor vertrek online inchecken.

Voor vluchten binnen Zuid-Afrika raden wij u aan 2 uur voor vertrek in te checken. Voor internationale vluchten raden wij u aan 3 uur voor vertrek in te checken. Vluchten kunnen niet worden opgehouden voor passagiers die te laat komen.

Stoel  reserveringen

Wij hebben geen controle over de toewijzing van stoelen door de luchtvaartmaatschappij. U kunt echter uw stoelvoorkeur aan ons doorgeven, b.v. een raamplaats of stoel aan het gangpad, zodat wij dit voor u aan kunnen vragen.Wij kunnen niet garanderen dat uw wens gehonoreerd zal worden, maar er zal, indien mogelijk rekening, mee worden gehouden.

Bij sommige maatschappijen is het slechts bij de check-in voor uw vlucht mogelijk om  stoelen aan te vragen. Enkele maatschappijen – zoals KLM – bieden u de mogelijkheid tegen betaling stoelen met extra beenruimte te reserveren. U kunt dit doen op de website van de luchtvaartmaatschappij.  Betaling kan over het algemeen met creditcard en/of internet bankieren.

Service aan boord

Service aan boord: b.v. maaltijdservice, consumpties etc. kunnen verschillen  per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen is de maaltijdservice bij vluchten inbegrepen.
Heeft u specifieke maaltijdwensen zoals een vegetarische maaltijd of een kindermaaltijd voor uw kinderen ? Geef dit bij boeking door zodat dit voor u aangevraagd kan worden bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.  Bij vluchten met lowcost maatschappijen is het mogelijk dat er kosten worden berekend voor consumpties aan boord. Raadpleeg de maatschappij voor meer specifieke informatie omdat de gehanteerde service van tijd tot tijd kan verschillen.

Directe vluchten

Houdt u  er rekening mee dat een vlucht die op uw vliegticket als “direct” wordt omschreven, niet noodzakelijk een non-stop vlucht is. Een vlucht die als direct wordt omschreven is een vlucht waarbij tijdens de reis niet van vliegtuig moet worden veranderd. Het is dus wel mogelijk dat er een tussenlanding gemaakt kan worden.

Zwangerschap en reizen met kinderen

Sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren vrouwen toe te laten die op het ogenblik van de terugreis meer dan 28 weken zwanger zijn. Wij raden u aan contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij omdat regels kunnen afwijken per maatschappij en raadpleeg tevens uw arts.

Baby’s moeten tenminste 6 weken oud zijn om per vliegtuig te mogen reizen en hebben geen recht op een eigen zitplaats. Een kind moet op de terugreis jonger zijn dan 2 jaar om als baby te kunnen worden beschouwd.Indien de baby tijdens de reis jonger is dan 6 maanden, minder weegt dan 10 kilo en niet langer is als 65cm kan er voor de duur van de reis een reiswiegje aangevraagd worden, dit kunt u bij boeking doorgeven. Voor baby’s geldt veelal een korting, deze korting kan per luchtvaartmaatschappij verschillen.

Voor kinderen in de leeftijd vanaf 2 tot 12 jaar moet een eigen zitplaats worden gereserveerd. Voor kinderen geldt veelal een korting, deze korting kan per luchtvaartmaatschappij verschilllen.

Frequent Flyer lidmaatschap

Bent u in het bezit van een frequent flyer lidmaatschap van de luchtvaartmaatschappij, geef dit nummer dan door bij het boeken van de vlucht met betreffende luchtvaartmaatschappij. Naast het sparen van punten kan het frequent flyerlidmaatschap u extra voordelen bieden zoals bv het recht op meer bagage, gratis vervoer van uw golftas of kunt u uw mijlen gebruiken voor het boeken van een stoel met extra beenruimte. Raadpleeg voor meer informatie de website van de maatschappij.

Het boeken van vluchten met uw frequent flyer punten of met tegoedbonnen is alleen mogelijk op de site van de luchtvaartmaatschappij.

Kijkt u voor vertrek de laatste informatie na over bagage, extra bagage en overige algemene informatie op de site van de Luchtvaartmaatschappij. Deze voorwaarden wijzigen regelmatig en kunnen van belang zijn voor uw reis.