Reisdatum: Februari 2019

Reisverhaal van De heer en mevrouw de Jong

In 2015 hebben we na onze fietstocht Victoria Falls – Capetown nog een safaritrip achteraan geplakt. Deze werd door de ZAS georganiseerd. Helemaal top, zo goed dat vrienden van ons dit ook hebben gedaan. Toen wij op 15 januari 2019 bedachten we gaan weer, hebben we op de site van ZAS gekeken en gebeld. Hanneke wist alles zo aan elkaar te plakken, dat de reis kon doorgaan. Het overleg is altijd heel fijn en er wordt goed doorgevraagd.

We zijn met BA van Adam naar London en dan naar Johannesburg gevlogen. BA heeft een waanzinnig luxe bagagebeleid, koffer tot 23 kg en handbagage tot max 23 kg (Handbagetrolley en laptoptas). Wel heeft BA wat comfort t.o.v. vroeger afgeschaft. Weinig beenruimte en gematigde catering. Maar zeer gunstig tarief.

Eerst hebben we een nacht in Ermelo (ZA) geslapen en zijn de volgende dag verder naar de Rhino Riverlodge bij Hluhluwe gereden. Onderweg hebben we een auto crash gehad, de auto totallos en wij gelukkig ongedeerd. Gelukkig had ik een ZA prepaidnummer en heb Hanneke (ZAS) gebeld, kort uitgelegd, iemand anders de plaats van het ongeluk laten uitleggen…en Hanneke zegt: Ik regel alles, u bent verzekerd en ik bel u zo terug. Deze service is dan zo ontzettend fijn, wat een opluchting. En Hanneke regelde alles, we werden opgehaald door Europe car en reden kleine 2 uur later met een andere auto (Nissan Almera, trouwens geen aanrader voor de ZA wegen, slap in de veren) verder naar onze lodge. Rhino River is een fijne lodge met airco. En dat slaapt wel goed. De staff en gidsen zijn meer dan je durft te hopen en leggen gelijk de lat hoog voor dat wat nog gaat komen. We hebben er 3 nachten geslapen en het game driven doet alles vergeten. Heel veel gezien en een mooie tijd gehad.

De volgende was Tonga beach lodge. Een luxe lodge met mooie ruime huisjes aan het strand gelegen. De activiteiten daar zijn anders, meer op water gericht; de zee en Lake Sibaya. Ons bevallen de bushdrives beter. Maar deze lodge biedt veel extra’s, zoals een uitgebreid Spa programma. Deze lodge is uitsluitend met 4×4 te bereiken. En toch verzeilen dagelijks gasten op de weg er naar toe in de rimboe. Er zit een kleine fout in de wegbeschrijving, die door de lodge wordt gegeven. Daardoor is men geneigd te vroeg rechts af te slaan en komt muurvast te zitten. Dus let op de gereden kms en sla dan pas af, als je alle kms gereden hebt. Bij ons heeft de Garmin ons correct de weg gewezen.

De volgende 2 nachten verbleven we in de even verderop gelegen Kosi Forest lodge. Ligt bijzonder idyllisch en gids George wist veel te vertellen. Echter, zou ik deze reis weer maken, dan koos ik voor Kosi Forest voor Tonga Beach. Daarna een nacht in Shayamoya lodge bij de grens van Swaziland geslapen. Geweldige lodge, daar hadden we wel 2 dagen willen blijven. Verder door Swaziland met een overnachting bij Forester Arms, Mbabane geslapen. Swaziland heeft slechte wegen met grote gaten, maar wat een landschap. Onwijs gaaf!

Nu naar de laatste lodge, Rhino Post Krugerpark. Prachtig ruim opgezet verblijf. Ook hier weer een geweldige staf en gidsen. Alle grote dieren gezien, vele gekleurde vogels bewonderd, een avonddrive 15 minuten lang met een leeuw mee gereden. Sjokke, sjokke, sjokke over de weg (loopt makkelijker voor hem) op zoek naar zijn broer. Sterk vermagerd en een jaar of acht. Meestal jagen de vrouwtjes en de mannetjes schuiven aan. En aan het begin van de ochtenddrive een leopard gezien! Ook hier wist de gids mijn honger naar verhalen en het waarom geduldig te stillen. De gidsen zijn thuis in het gebied en weten wie wie is en wie bij wie hoort. Dus boek iets met gids en doe geen zelfdrives in het park. Je mist 3/4 en komt niet in de private games. En wij vinden het rijden in die open jeeps keer op keer een feest.

Alle lodges hebben een goede keuken en als vegetarier ben ik niets te kort gekomen.
Rating: 1 Rhino River lodge op de hielen gezeten door Rhino Post lodge, 3 Thonga Beach, 4 Shayamoya, 5 Kosi Forest. Ik heb kleine 500 geselecteerde foto’s overgehouden en heel veel mooie herinneringen aan deze reis.

Een goede tip van Hanneke is: Bidvest lounge op het vliegveld. Op de laatste dag reden we van Kruger naar JHB en hebben ruim tijd ingepland. We waren al om 15 uur op het vliegveld, gewacht tot check in 16.15 en dan naar de lounge. Pakweg 25 pp, max 4 uur, douchegelegenheid en handdoeken, luie stoelen, wifi, royaal buffet en zeer ruime drankkeuze. Heerlijk uitgerust liepen wij in 15 min. naar de gate. (Vraag bij het betalen met creditcard om de Zuid-Afrikaanse Rand. Dan bepaalt Visa de koers en niet de lounge)

De reis heeft onze verwachtingen overtroffen! Geweldige support van ZAS, jullie kunnen bij ons niet mer stuk! Zuid Afrika, ons kom terug!